Marco Balhuizen

Marco Balhuizen

Advocaat

Opnieuw heeft de Europese Commissie bedrijven beboet vanwege ongeoorloofde ‘verticale prijsbinding’. In dit geval betreft het drie grote modehuizen, Gucci, Chloé en Loewe, die een gezamenlijke boete van ruim €157 miljoen is opgelegd. De reden? Het kunstmatig hooghouden van prijzen. Bedrijven in de distributie en retail zijn gewaarschuwd!

Ongeoorloofde invloed op prijzen

De Commissie ontdekte dat deze merken jarenlang hun onafhankelijke retailers beperkte in het bepalen van hun eigen verkoopprijzen. Dit gebeurde zowel online als in fysieke winkels. De merken dwongen retailers om:

 

• Niet af te wijken van adviesprijzen;
• Maximale kortingspercentages te respecteren;
• Alleen in specifieke periodes uitverkoop te houden. Soms werd zelfs elke vorm van korting tijdelijk verboden.

 

Door deze afspraken konden retailers niet concurreren op prijs, waardoor consumenten meer betaalden en minder keuze hadden.

 

Dit soort prijsafspraken – ook wel ‘resale price maintenance’ genoemd – is verboden. Het ondermijnt concurrentie en schaadt consumenten. De boetes zijn een duidelijk signaal aan de hele mode-industrie: prijsafspraken zijn niet toegestaan, ook niet in het luxe segment.

Handhaving & toezicht

De afgelopen jaren zetten Europese en nationale mededingingsautoriteiten zwaar in op het opsporen en beboeten van bedrijven die zich schuldig maken aan ‘resale price maintenance’. Ik verwijs naar een eerdere blog over de boete van 337,5 miljoen euro Mondelēz en naar de boetes die de Nederlandse mededingingsautoriteit (ACM) de afgelopen jaren heeft opgelegd aan o.m. Samsung en LG.

Praktische tips voor bedrijven om boetes en reputatieschade te voorkomen

De zaak tegen Gucci, Chloé en Loewe laat opnieuw zien hoe streng de EU optreedt tegen prijsafspraken. Wilt u als bedrijf compliant blijven? Volg deze richtlijnen:

 

1. Vermijd resale price maintenance RPM

• Echte adviesprijzen aan retailers/wederverkopers zijn toegestaan;
• Maar een leverancier mag een retailer niet ‘aanspreken op’ haar prijzen of op een andere manier beïnvloeden. Denk aan herhaaldelijk herinneren aan de adviesprijs, voordelen (zoals korting) in het vooruitzicht stellen als de adviesprijs wordt gevolgd of dreigen verdere levering te stoppen als de adviesprijs niet wordt gevolgd;
• De retailer dient haar eigen verkoopstrategieën en kortingsacties te bepalen.

 

2. Stel een duidelijk compliancebeleid op

• Leg vast dat prijsafspraken met retailers verboden zijn;
• Communiceer dit beleid actief naar alle medewerkers en partners.

 

3. Train het Sales team
• Organiseer regelmatige trainingen voor (sales) medewerkers;
• Gebruik praktijkvoorbeelden zoals deze zaak om bewustzijn te vergroten.

 

4. Voer periodieke audits uit
• Controleer regelmatig of uw prijsbeleid en contracten voldoen aan de mededingings-regels;
• Schakel indien nodig een juridisch expert in.

 

Voor vragen over de mededingingsregels of hulp bij het opstellen van een eigen compliancebeleid en training van personeel kunt u terecht bij één van onze specialisten.