
Nysingh helpt gemeente Apeldoorn en GWB met gezamenlijk warmtebedrijf
Nederland moet voldoen aan de verschillende duurzame energiedoelstellingen voor het jaar 2050. Zo ook de gemeente Apeldoorn, die voor dat jaar volledig energieneutraal wil zijn.
Duurzaamheid gaat verder dan alleen milieubeheer. Environmental, Social & Governance (ESG)-criteria bieden een kader voor organisaties om maatschappelijke waarde te creëren en gelijktijdig te voldoen aan wetgeving zoals de EU-richtlijn voor duurzaamheidsrapportage (CSRD). Dit vraagt om een strategische aanpak waarin transparantie, risicobeheer en duurzaamheid hand in hand gaan. Nysingh helpt organisaties om ESG-criteria niet alleen als verplichting te zien, maar ook als kans om een positieve impact te maken.
Van CO2-reductie tot energie-efficiëntie en circulaire economie: wet- en regelgeving rondom klimaatdoelen raakt alle sectoren. Overheden stellen steeds strengere eisen aan bedrijven en instellingen om klimaatverandering tegen te gaan. Dit vraagt om structurele maatregelen op het gebied van emissiebeperking en duurzame innovatie. De impact van beleid zoals de Europese Green Deal en nationale klimaatwetgeving is groot, en organisaties moeten voorbereid zijn op de juridische implicaties.
Daarnaast stopt duurzaamheid niet bij de eigen organisatie. Bedrijven en instellingen worden steeds vaker verantwoordelijk gehouden voor de impact van hun hele toeleveringsketen. Regelgeving zoals de EU-richtlijn CSDDD vereist dat risico’s op milieu- en mensenrechtenschendingen in de keten actief worden geïdentificeerd en aangepakt. Transparantie, monitoring en duidelijke contractuele afspraken zijn essentieel om juridische aansprakelijkheid te beperken. Organisaties moeten daarom robuuste due diligence-processen inrichten en duurzame samenwerkingen bevorderen om risico’s te minimaliseren en reputatieschade te voorkomen.
De energietransitie is een belangrijk onderdeel van de Europese Green Deal. De overstap van fossiele brandstoffen naar duurzame energie speelt een sleutelrol in het verminderen van de CO2-uitstoot en realiseert een toekomstbestendige energievoorziening. De energietransitie brengt ook ingrijpende juridische vraagstukken met zich mee. Het juridisch landschap verandert constant door nieuwe nationale en Europese wet- en regelgeving.
De Energiewet moet voor een stevig fundament voor de energietransitie zorgen. Leveranciers zullen voorbereid moeten zijn op de nieuwe verplichtingen en regels zoals op het gebied van tariefregulering en consumentenbescherming. Ook geeft de nieuwe Energiewet mogelijkheden zoals met betrekking tot de energiegemeenschap. Lees op onze pagina energierecht meer over wat wij voor u op dit gebied kunnen betekenen.
Ook warmte speelt een centrale rol in de energietransitie. De Wet Collectieve warmte moet de energietransitie dan ook bevorderen waarbij gemeenten een meer centrale rol gaan spelen in de warmtetransitie. Nysingh helpt organisaties zodat zij voorbereid zijn op de impact van de nieuwe wet- en regelgeving op het gebied van de energietransitie en niet voor verrassingen komen te staan.
Duurzaamheid en klimaattransitie omvatten een breed scala aan juridische vraagstukken. Energiebeleid speelt een cruciale rol bij de overgang naar hernieuwbare energiebronnen en de regulering van CO2-uitstoot. Waterbeheer wordt steeds belangrijker vanwege klimaatverandering en schaarste, met regelgeving over waterverbruik, bescherming van drinkwatervoorraden en afvalwaterverwerking. Gebiedsontwikkeling en milieurecht zijn essentieel bij de duurzame inrichting van steden en infrastructuur, waarbij wetgeving rondom stikstof, natuurbehoud en circulaire bouwmaterialen een steeds grotere rol speelt. Door deze thema’s integraal te benaderen, kunnen organisaties zich voorbereiden op een juridisch houdbare en toekomstbestendige transitie.
De transitie naar een duurzame economie vraagt om visie, strategie en een sterke juridische basis. Het integreren van duurzaamheid in bedrijfsprocessen, ketens en beleidsstrategieën is essentieel om te voldoen aan veranderende regelgeving én om maatschappelijke en economische kansen te benutten. Nysingh staat naast organisaties in deze ontwikkeling, met juridische expertise die bijdraagt aan een duurzame en rechtvaardige toekomst. Wetgeving en innovatie gaan hand in hand om een veerkrachtige en toekomstgerichte samenleving te realiseren.
Heeft u vragen over duurzaamheid en klimaattransitie? Ons team van specialisten denkt graag met u mee. Neem contact met ons op voor meer informatie en gericht advies.
U vindt hier het privacy statement van Nysingh.

Nederland moet voldoen aan de verschillende duurzame energiedoelstellingen voor het jaar 2050. Zo ook de gemeente Apeldoorn, die voor dat jaar volledig energieneutraal wil zijn.

Met de Wet gemeentelijke instrumenten warmtetransitie (Wgiw) en het bijbehorende Besluit gemeentelijke instrumenten warmtetransitie (Bgiw) krijgen gemeenten naar verwachting vanaf 1 januari 2026 de bevoegdheid om regie te kunnen voeren over de wijkgerichte aanpak om woningen en gebouwen te verduurzamen (de warmtetransitie).

Per 1 januari 2026 zal (naar verwachting) de Wet collectieve warmte (Wcw) in werking treden, waarmee het speelveld voor (collectieve) warmtevoorzieningen ingrijpend verandert.