De Omgevingswet
De Omgevingswet treedt per 1 januari 2024 in werking.
In deze serie online cursussen over de Omgevingswet wordt op praktische wijze ingegaan op de implementatie van de aangepaste Omgevingswet regelgeving krijgt u nuttige ‘tips en tricks’. Ook wordt ingegaan op de huidige praktijk en regelgeving en
Kort voor de zomer is in de Eerste Kamer een aantal keren gedebatteerd over de vraag of de Omgevingswet op 1 januari 2023 in werking zal treden. Hoewel de Eerste Kamer als uitgangspunt hanteert dat de Omgevingswet op 1 januari 2023 in werking zal tre
Wat regelt het Invoeringsbesluit? Het Invoeringsbesluit Omgevingswet (hierna: ‘het Invoeringsbesluit’) is één van de laatste onderdelen van het wetgevingstraject dat moet leiden tot de invoering van de Omgevingswet. Het Invoeringsbesluit Omgevi
Minister over voortgang invoering Omgevingswet: Inwerkingtreding Omgevingswet per 1 januari 2021 is gewenst en mogelijk Minister Van Veldhoven stuurt aan op inwerkingtreding van de Omgevingswet op de geplande datum van 1 januari 2021. Die datum is vo
Naast het samenbrengen van bestaande regelgeving, brengt de Omgevingswet ook belangrijke wijzigingen met zich. Zo komt er een nieuw digitaal stelsel waarmee eenvoudig inzichtelijk moet worden welke regels ten aanzien van de fysieke leefomgeving voor
Omgevingswet Voor publiekrechtelijk kostenverhaal geeft de Omgevingswet straks twee opties: kostenverhaal met en zonder tijdvak. Met tijdvak blijft het kostenverhaal vrijwel gelijk aan de huidige regeling uit de Wro, met een helder eindbeeld, faserin
Artikel 2.4, eerste lid van de Wabo geeft nu nog als hoofdregel dat het college van B&W beslist op een aanvraag om omgevingsvergunning. Uitzonderingen op deze hoofdregel zijn opgenomen in het tweede tot en met vijfde lid van artikel 2.4 Wabo en (
“Het hoeft niet af, om klaar te zijn”. Dat motto hanteerde de verantwoordelijk minister in een voortgangsbrief over de Omgevingswet aan de Tweede Kamer, eind november 2019. Het streven was toen nog om de Omgevingswet per 1 januari 2021 in
In deze online leergang Grondzaken en de Omgevingswet worden op praktische wijze de aanstaande wijzigingen met betrekking tot deze wet op een rij gezet en krijgt u nuttige ‘tips en tricks’. Ook wordt ingegaan op de huidige praktijk en regelgeving
Denk bijvoorbeeld aan besluiten waarbij een grootschalig zonne- of windpark werd toegestaan. Dergelijke besluiten konden niet altijd op veel draagvlak van omwonenden (of andere belanghebbenden) rekenen. De Afdeling hanteert echter als lijn dat het on
Welke stappen moeten gezet worden om de Omgevingswet op 1 januari 2021 in werking te laten treden? Uit de brief van Minister Ollongren aan de Eerste Kamer blijkt dat het aspect ‘uitvoerbaarheid’ van groot belang wordt geacht. De Minister maakt on
Hierdoor ontstaan er voor bouwen twee activiteiten en twee vergunningen: een omgevingsvergunning voor een omgevingsplanactiviteit bouwen, en een omgevingsvergunning voor de (technische) bouwactiviteit. Het is de gedachte van de wetgev
Dat heeft minister Hugo de Jonge voor Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening in een brief van 1 februari 2022 aan de Eerste Kamer en de Tweede Kamer laten weten. De minister vindt het niet verantwoord om vast te houden aan de eerder beoogde
Dit volgt uit de brief van 24 februari 2022 waarbij minister De Jonge het ontwerp-Koninklijk Besluit (KB) met deze nieuwe inwerkingtredingsdatum voor de Omgevingswet heeft aangeboden aan de Eerste en Tweede Kamer. Eerder was mogelijk nog sprake van i
Deze twee verplichtingen gelden momenteel nog voor inrichtingen en bedrijven op basis van het Activiteitenbesluit milieubeheer. Hoe is dit onder de Omgevingswet geregeld? Energie-audit Allereerst de Energie-audit. In 2012 heeft het Europees Parlement
Het projectbesluit is één van de kerninstrumenten van de Omgevingswet. Het projectbesluit is bedoeld om complexe projecten met een publiek nationaal, provinciaal of waterschap belang mogelijk te maken. Bijvoorbeeld de aanleg of uitbreiding van een
Het wetsvoorstel Aanvullingswet grondeigendom Omgevingswet is op 1 februari 2019 bij de Tweede Kamer ingediend. De Aanvullingswet grondeigendom integreert onder andere het onteigeningsrecht in de Omgevingswet. Het is een fundamentele wijziging van de
In het Tijdschrift voor Bouwrecht van december 2020 (TBR 2020/152) is het artikel ‘Planschade onder de Omgevingswet – Kanttekeningen bij Afdeling 15.1 Omgevingswet’ van Bas ten Kate gepubliceerd. Op 1 januari 2022 (red. uitgesteld naar 1
In de motie is het kabinet opgeroepen om: met de koepels van decentrale overheden in gesprek te gaan over deze uitspraak van de Eerste Kamer; binnen 2 weken, middels een brief, terug te koppelen over de conclusies die kabinet en koepels hieraan verb
In dit interview vertelt Jan de Haan waar hij zich zoal mee bezighoudt en geeft hij zijn visie op de Omgevingswet. Jan: “Ik heb veel interesse in de energietransitie en heb mij verdiept in hoe die transitie zich verhoudt tot de Omgevingswet.”
Tijdens deze cursus worden de hoofdlijnen van de Omgevingswet besproken. U krijgt inzicht in de systematiek van de nieuwe wet en een overzicht van de nieuwe regels en instrumenten. Daarnaast krijgt u een inkijk in de AMVB’s. De cursus is inter
Binnen het omgevingsrecht heeft Vera Textor zich gespecialiseerd in het natuurbeschermingsrecht. “Ik vind het een interessant onderwerp omdat het direct ingrijpt in onze woon- en leefomgeving. Bovendien is het erg actueel, gelet op bijvoorbeeld de
Folmer: “De ambitie was om de regelgeving eenvoudiger en beter te maken, maar het is nog maar de vraag of dat ook altijd lukt. Neem bijvoorbeeld de regels voor vergunningvrij bouwen. Ik vraag mij af of burgers na de inwerktreding van de Omgevingswe