Dylan Goossens

Dylan Goossens

Advocaat

President Trump kondigde begin dit jaar wereldwijde importheffingen aan. Sindsdien gaat het al maanden over handelspolitieke spanningen tussen de VS en de EU. Het nieuws over (beoogde) Amerikaanse importheffingen, Europese tegenmaatregelen en (potentiële) handelsakkoorden wijzigt vrijwel dagelijks. Veel ondernemers verkeren in onzekerheid welke gevolgen de importheffingen voor hen hebben. In deze blog wordt ingegaan op enkele contractuele aandachtspunten voor uw onderneming.

Check bestaande overeenkomsten

In het Nederlandse contractenrecht is het uitgangspunt dat gemaakte afspraken moeten worden nagekomen. In juristen-potjeslatijn: pacta sunt servanda. Het antwoord op de vraag voor wiens rekening de extra kosten komen als gevolg van importheffingen is voornamelijk te vinden in lopende overeenkomsten. Daarin kunnen afspraken zijn gemaakt over leveringsverplichtingen, prijsstellingen en het doorberekenen van kostenverhogende omstandigheden.

 

Welke gevolgen de verhoogde importheffingen (door zowel de VS als de EU) voor uw onderneming hebben is dan ook vooral afhankelijk van de contractuele afspraken die u heeft met uw handelsrelaties. Zijn er bijvoorbeeld leveringsverplichting opgenomen of vaste prijsafspraken gemaakt? Het is van belang om uw bestaande overeenkomsten te checken. Vergeet ook niet eventueel toepasselijke algemene voorwaarden goed te controleren!

 

Leveringsvoorwaarden / Incoterms

Een belangrijk aandachtspunt is of er afspraken zijn gemaakt over levercondities. In de praktijk wordt veelal aangesloten bij de ICC Incoterms. Dit zijn gestandaardiseerde afspraken die precies vastleggen wie wat doet, wie waarvoor betaalt, en wie welke risico’s draagt tijdens bijvoorbeeld een internationale levering. Incoterms bepalen dus niet alleen welke partij zorgdraagt voor transport en verzekering, maar ook wie verantwoordelijk is voor douaneformaliteiten en het betalen van importheffingen.

 

Is in de overeenkomst afgesproken dat u levert onder de Incoterm DDP (delivery duty paid)? Dan draagt u als leverancier de maximale verplichting. Dit houdt in dat u de goederen levert, ingeklaard voor invoer, op de afgesproken plaats van bestemming. Daarbij draagt u alle kosten en risico’s die verbonden zijn aan het vervoer van de goederen naar de plaats van bestemming, inclusief alle “rechten” voor invoer in het land van bestemming. Daartoe behoren de verantwoordelijkheid voor en de risico’s van het vervullen van de douaneformaliteiten én de betaling van formaliteiten, douanerechten, belastingen en andere heffingen.

 

Is in de overeenkomst afgesproken dat u levert onder de Incoterm EXW (ex works)? Dan draagt u als leverancier de minimale verplichting. De afnemer draagt dan vrijwel alle kosten en risico’s vanaf het moment dat de goederen ter beschikking worden gesteld op de locatie van u als leverancier. Dit omvat ook de uitvoerformaliteiten én de invoerformaliteiten en -rechten, zoals betaling van importheffingen. De verhoogde VS-importheffingen komen dan in beginsel niet voor uw rekening.

 

Let op: De EU is als tegenmaatregel voornemens om hogere importtarieven in te stellen op producten uit de VS. Voor Nederlandse afnemers van producten uit de VS zijn de overeengekomen levercondities dus minstens zo belangrijk als voor leveranciers. Neemt u af onder de Incoterm DDP? Dan draagt u als afnemer de verplichting voor betaling van de (eventuele) verhoogde EU-importheffingen.

 

Voortdurende handelsoorlog, blijvende onzekerheid

Met nog meerdere jaren van Trump als president van de VS te gaan lijkt het einde van de handelsoorlog nog niet in zicht en blijft veel voor de toekomst nog onzeker, dus wat nu?

 

Van belang is allereerst dat u uw huidige positie inventariseert. Zijn in uw huidige overeenkomsten of algemene voorwaarden regelingen over leveringsverplichtingen, prijswijzigingen en leveringsvoorwaarden opgenomen en zo ja, hoe zijn deze regelingen dan vormgegeven? Een logische vervolgstap is om met uw afnemer of leverancier in gesprek te gaan om tot een passende oplossing te komen.

 

Neem daarnaast in uw (toekomstige) overeenkomsten of algemene voorwaarden passende regelingen op die is afgestemd op uw onderneming. Van belang is dat daarin duidelijk is vastgelegd hoe partijen omgaan met verhoogde importheffingen én welke gevolgen dat heeft voor de verplichtingen van beide partijen of zelfs voor het voortbestaan van de overeenkomst.

 

Neem vrijblijvend contact op

Wilt u meer weten over de gevolgen van de Amerikaanse importheffingen voor uw huidige of toekomstige overeenkomsten, of heeft u behoefte aan juridische hulp van een specialist? Neem dan gerust vrijblijvend contact op met onze specialisten commerciële contracten.