In de dienstverlening van banken nemen kleinzakelijke klanten een positie in die verschilt van de positie van consumenten, maar ook die van grotere bedrijven. Kleinzakelijke klanten hebben andere financieringsbehoeftes dan consumenten. Dat vraagt om een ander productaanbod en andere dienstverlening. Tegelijkertijd beschikken kleinzakelijke klanten niet altijd over de financiële kennis en ervaring die bij grotere bedrijven aanwezig is, en kan worden aangenomen dat zij behoefte hebben aan meer informatie en begeleiding bij het maken van keuzes tussen de verschillende financieringsmogelijkheden. Aldus de belangrijkste reden waarom de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) de Gedragscode Kleinzakelijke Financiering (GKF) heeft opgesteld, effectief vanaf 1 juli 2018.

Zelfregulering

De GKF legt een vorm van zelfregulering op aan banken die zijn aangesloten bij de NVB – en dat zijn bijna alle banken die actief zijn in Nederland (met als belangrijkste uitzondering bij mijn weten Bunq bank). Naar aanleiding van een evaluatie van de GFK zijn per 1 juli 2023 enkele wijzigingen doorgevoerd.

Nieuw: alternatieve financieringsvormen en persoonlijk contact

De GFK is van toepassing op Nederlandse (klein)zakelijke klanten van de bank met een jaaromzet van maximaal € 5 miljoen en financieringen van in totaal maximaal € 2 miljoen. De GFK bevat gedragsregels voor de bank tijdens de gehele levensduur van de financieringsovereenkomst met de klant, en zelfs daarvoor :de oriëntatiefase, de aanvraagfase en de beheerfase, inclusief de fase van bijzonder beheer of situaties waarin de klant een klacht heeft over een bank. De GFK legt daarbij vast wat de kleinzakelijke klanten van de bank minimaal mogen verwachten in al die fasen. Zo worden informatieverplichtingen opgelegd aan de bank. Maar ook wordt omschreven hoe de bank een financieringsaanvraag moet beoordelen en welke factoren daarbij een rol spelen. Nieuw in de GFK is de verplichting van de bank om bij afwijzing van een kredietaanvraag de klant nadrukkelijker te verwijzen naar alternatieve vormen van financiering. Ook is in de herziene GFK opgenomen dat klanten in iedere fase de mogelijkheid moeten hebben om in persoonlijk contact met de bank te komen.

 

Wilt u meer weten over de GFK, of heeft u andere vragen over uw financieringen, neemt u dan contact op met Diana Gunckel, advocaat Banking & Finance.