De digitale samenleving brengt ongekende mogelijkheden en kansen met zich mee. Daar weten e-commercebedrijven alles van. Maar door snelgroeiende technieken worden ook steeds meer persoonsgegevens verwerkt en opgeslagen. Deze ontwikkeling vraagt om moderne wetgeving. De Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) – die vanaf 25 mei 2018 de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) vervangt – voldoet aan deze vraag. Met andere woorden: de nieuwe regelgeving helpt ons om het recht op privacy – een grondrecht! – beter te beschermen.

Dat is een mooi uitgangspunt, maar de invoering van die AVG heeft voor bedrijven nogal wat voeten in de aarde. De strengere en striktere regels van de nieuwe privacywet zullen in alle gelederen van uw bedrijf voelbaar zijn. Marketing, HR, IT en Finance; iedereen krijgt ermee te maken. Het is een hele uitdaging om deze verandering binnen uw bedrijf te managen. Een blauwdruk, een pasklaar instructieboekje ‘klaar voor de AVG in drie dagen’ kunnen we u helaas niet bieden. Daarvoor is de wetgeving te complex en zijn bedrijven te verschillend. Maar wat we u wel kunnen aanreiken zijn handvatten om de invoering van de AVG binnen uw bedrijf hanteer te maken. Wat zijn de belangrijkste veranderingen? Waar liggen de prioriteiten? Hoe streng is de wet nu eigenlijke echt? In dit e-book zoomen Rutger Ketting, Advocaat ICT- en Privacy-recht bij Nysingh en Edwin van de Steeg, Projectmanager bij Wehkamp in op theorie en praktijk.