De Uitvoeringsbesluit en –regeling Wkkgz worden gewijzigd om te bewerkstelligen dat belanghebbenden een tijdigere en sterkere invloed kunnen hebben op de besluitvorming over het aanbod van acute zorg, vooral als dit aanbod geheel of gedeeltelijk wordt beëindigd of opgeschort. Op www.internetconsultatie.nl kan tot 27 oktober as. op de consultatie gereageerd worden. De wijzigingen zijn van belang voor zorgaanbieders, zorgverleners, zorgverzekeraars en gemeenten en inwoners van de regio. In dit blogbericht bespreek ik op hoofdlijnen de voorgestelde wijzigingen.
Doel van de wijzigingen van het Uitvoeringsbesluit Wkkgz
In hoofdstuk 8a van het Uitvoeringsbesluit Wkkgz en hoofdstuk 3a van de Uitvoeringsregeling Wkkgz is onder andere geregeld wat een zorgaanbieder moet doen als deze overweegt het aanbod van acute zorg op een bepaalde locatie geheel of gedeeltelijk op te schorten of te beëindigen. Met de wijziging van de regelgeving wordt beoogd om beter te regelen dat belanghebbenden bij een besluit om minder acute zorg aan te bieden daarover kunnen meedenken.
Toepassingsbereik adviesrecht gemeenten
In het wijzigingsbesluit wordt het toepassingsbereik van het amendement Bushoff/Krul geregeld.
Het amendement Bushoff/Krul geeft gemeenten de mogelijkheid om een zwaarwegend advies uit te brengen als een zorgaanbieder overweegt het aanbod van acute zorg op een bepaalde locatie geheel of gedeeltelijk te beëindigen of op te schorten. Als een zorgaanbieder na een negatief advies de beëindiging of opschorting doorzet, moet ook de IGJ een zwaarwegend advies uitbrengen.
Met de voorgestelde wijziging wordt bepaald op welke aanbieders van acute zorg dit adviesrecht betrekking heeft. Voorgesteld wordt om de regels te laten gelden voor:
- Traumacentra
- Overige ziekenhuizen die acute zorg leveren
- Huisartsenspoedposten
- Aanbieders van acute ggz
- Dienstapotheken
Deze aanbieders moeten gemeenten vroegtijdig betrekken bij hun besluitvorming over geheel of gedeeltelijk beëindigen of opschorten van het acute zorg aanbod. Bij een negatief advies van de gemeente kan de wijziging in het aanbod slechts voortgezet worden nadat de zorgaanbieder heeft gemotiveerd waarom van het advies wordt afgeweken en ook de IGJ een zwaarwegend advies heeft uitgebracht.
Benadrukt wordt dat zorgaanbieders belanghebbenden vroegtijdig moeten betrekken
Op dit moment staat in het Uitvoeringsbesluit Wkkgz dat zorgaanbieders belanghebbenden (waaronder de IGJ, het traumacentrum, de zorgverzekeraar, de gemeente en de inwoners) ‘vantevoren’ moeten informeren over, of betrekken bij, een voorgenomen besluit tot opschorting of beëindiging. Met de voorgestelde wijzigingen wordt benadrukt dat dit alles vroegtijdig moet geschieden, in die zin dat er nog wezenlijke invloed kan worden uitgeoefend op het besluit, namelijk zodra wordt overwogen om over te gaan tot opschorting of beëindiging.
Bereikbaarheidsanalyse RIVM
Alvorens een zorgaanbieder over kan gaan tot het beëindigen of opschorten van het aanbod van acute zorg op een bepaalde locatie moet hij een bereikbaarheidsanalyse vragen aan het RIVM. Op basis van het gewijzigde besluit moet dat vroegtijdig gebeuren. De resultaten van de analyse moeten worden betrokken in het continuïteitsplan en worden gedeeld met de burgers die door de zorgaanbieder bij het besluit worden betrokken.
Medewerkingsplicht zorgplicht zorgverzekeraar
Een zorgaanbieder die voornemens is het aanbod van acute zorg (deels) op te schorten of te beëindigen moet meewerken met de zorgplicht van de zorgverzekeraar, indien uit de bereikbaarheidsanalyse blijkt dat de bereikbaarheidsnormen worden overschreven. In dit besluit wordt een grondslag opgenomen om hierover bij ministeriële regeling nadere regels te stellen.
Nadere regels over medewerkingsplicht: wijziging 45-minutennorm
Deze nadere regels zijn opgenomen in de voorgestelde wijziging van de Uitvoeringsregeling Wkkgz en houden in dat ziekenhuizen met een afdeling Spoedeisende hulp (SEH) of een afdeling acute verloskunde (AV) meewerken aan de zorgplicht van de zorgverzekeraar.
In de huidige situatie geldt de verplichting voor ziekenhuizen om op verzoek van de zorgverzekeraar, medewerking te verlenen aan het door de zorgverzekeraar voldoen aan de zorgplicht alleen voor die ziekenhuizen die gevoelig zijn voor de 45-minutennorm. Deze wijziging vervangt de 45-minutennorm als relevant criterium voor het meewerken aan de zorgplicht van de zorgverzekeraar. Na de wijziging moeten de facto alle ziekenhuizen die overwegen de afdeling SEH of de afdeling AV te sluiten, meewerken aan de zorgplicht van de zorgverzekeraar.
Deze plicht om mee te werken betekent dat het ziekenhuis zich moet inspannen om de zorgverzekeraar te helpen te zorgen dat er voldoende, tijdige, bereikbare acute zorg beschikbaar is. In het continuïteitsplan moet de zorgaanbieder aangeven wat hij daarvoor heeft gedaan en welke alternatieven hij heeft overwogen die zouden leiden tot een betere toegankelijkheid (bijvoorbeeld met betrekking tot digitale toegankelijkheid of fysieke bereikbaarheid) van de zorg.
Overige wijzigingen in de Uitvoeringsregeling Wkkgz
- De zorgaanbieder wordt verplicht om eventuele plannen voor wijziging van het aanbod van acute zorg in samenhang te bezien met regionale ontwikkelingen;
- Het traumacentrum wordt verplicht om de burgemeester van een gemeente uit te nodigen voor een Regionaal Overleg Acute Zorgketen (ROAZ) over een eventuele sluiting van aanbod van acute zorg op een bepaalde locatie;
- Er worden aanvullende eisen gesteld aan het continuïteitsplan;
- De zorgaanbieder met het advies van de burgemeester en IGJ en de reactie daarop publiceren op de website.
Termijnen
Op www.internetconsultatie.nl kan tot 27 oktober as. op de consultatie gereageerd worden.
Het is de bedoeling dat de wijziging van het besluit en de wijziging van de regeling gelijktijdig in werking treden met de inwerkingtreding van het amendement op 1 januari 2027.


