Op 1 april jl. is de herziene NZa-regeling Transparantie zorginkoopproces Zvw in werking getreden (de “Regeling”).

Het hoofddoel van de Regeling is onveranderd, namelijk het vergroten van de transparantie voor zowel de zorgaanbieders als zorgverzekeraar tijdens het zorginkoopproces. Het doel van de Regeling is uitgebreid met het doel de bevordering van een constructief proces dat zonder onnodige vertragingen verloopt, als gevolg waarvan verzekerden bij het kiezen van een zorgverzekering inzicht hebben in het gecontracteerde zorgaanbod, zo volgt uit artikel 2 van de Regeling.

De Regeling richt zich op het contracteringsproces voor 2025 en heeft betrekking op de zorginkoop van de zorg en diensten onder de Zorgverzekeringswet.

 

Ten opzichte van de vorige versie zijn er een drietal bepalingen aan de Regeling toegevoegd:

 

  • Verzekeraar en zorgaanbieder zijn verplicht inhoudelijk en duidelijk binnen twee weken te reageren;
  • De termijn voor offertes en contractvoorstellen verloopt 1 oktober;
  • Offertes en contractvoorstellen dienen een duidelijke inhoudelijke toelichting te bevatten.

 

Reactietermijn van twee weken: inhoudelijk en duidelijk (1)

De verplichting voor de zorgverzekeraar om binnen deze termijn te reageren is op 1 april ingegaan en is van toepassing tot het moment partijen een overeenkomst sluiten. De verplichting is wederkerig, wat inhoudt dat ook de zorgaanbieder gehouden is binnen twee weken een reactie te geven op een vraag of opmerking van de zorgverzekeraar. Een uitzondering op deze termijn is mogelijk. De partij die niet zal kunnen voldoen aan de reactietermijn van twee weken dient dit gemotiveerd kenbaar te maken aan de wederpartij. Tevens dient daarbij een redelijke termijn genoemd te worden waarbinnen de wederpartij een reactie kan verwachten. Een andere mogelijkheid is dat partijen onderling een andere reactietermijn overeenkomen.

 

Duidelijk en inhoudelijk

 

Een reactie op vragen en/of opmerkingen dient duidelijk en inhoudelijk te zijn. Zodoende kan een partij niet volstaan met een ontvangstbevestiging of de mededeling waarin wordt aangegeven dat op een later moment wordt gereageerd, zoals tevens volgde uit het voorgaande. Voorwaarde vereist een daadwerkelijke behandeling van de vraag of opmerking. Dit kan zowel schriftelijk als mondeling zijn. Standaardantwoorden kunnen passend zijn, als het een inhoudelijke duidelijke reactie is op de gestelde vraag of opmerking.

 

Termijn contractvoorstel en offertes is 1 oktober (2)

In gevallen waarbij de zorginkoop plaatsvindt vanuit de dialoog, zal de zorgaanbieder over het algemeen als eerste een reële offerte uitbrengen op basis waarvan de onderhandeling start. Deze offerte dient door de zorgaanbieder uiterlijk 1 oktober aan de zorgverzekeraar te zijn toegezonden. Een offerte is reëel wanneer deze alle onderdelen bevat van een volwaardig offerte. Het uitgangspunt daarbij is dat het geen stelposten bevat die naar hun aard pas ingevuld kunnen worden na het sluiten van het contract, of feiten die pas op een later moment bekend worden maar geen onderwerp zijn van de contractonderhandeling. In de gevallen waarin digitaal wordt gecontracteerd en de onderhandelingsruimte marginaal is zal de zorgverzekeraar uiterlijk op 1 oktober een eerste contractvoorstel moeten doen. Afwijking van deze termijn is tevens mogelijk, op de voorwaarde dat dit gemotiveerd aan de wederpartij kenbaar wordt gemaakt en ook duidelijk wordt gemaakt binnen welke redelijke termijn de eerste reële offerte of contractvoorstel wel zal worden aangeboden.

 

Duidelijke toelichting op offertes en contractvoorstellen (3)

Uit de toelichting op de regeling volgt dat beoogd wordt een soepeler contracteerproces te bewerkstelligen door middel van een inhoudelijke toelichting. Een inhoudelijke toelichting bevat ten minste een doorvertaling van loon- en prijsstijgingen, volumeopbouw (indien van toepassing), opzet en methodiek van de gebruikte benchmarking en een toelichting op de wijze waarop de doelen uit de relevante bestuurlijke akkoorden of regionale (of bovenregionale) plannen zijn verwerkt in de offerte en het contractvoorstel.

 

Afsluitend

Het zorginkoopproces en daarmee de waarborg voor de verzekerden om op basis van noodzakelijke informatie een zorgverzekering te kunnen kiezen blijft zodoende in beweging.

 

Vragen?

Heeft u vragen over het zorginkoopproces of heeft u advies of bijstand nodig op dit gebied? Neemt u dan contact op met de experts van de Marktgroep Zorg van Nysingh.