
Meest gestelde vragen | ‘Grondverkoop door overheden: gelijke kansen bieden!’
De meest gestelde vragen uitgewerkt in een Q&A
Als adviseur van het Rijk, gemeenten, waterschappen, provincies, ondernemingen en brancheorganisaties hebben onze specialisten staatssteun expertise op dit gebied opgebouwd. Zij adviseren over de vormgeving van financiële relaties en transacties tussen overheden en bedrijven. Daarbij zorgen ze ervoor dat u er zeker van kunt zijn dat deze transacties stand houden.
Natuurlijk kunnen wij u vertellen wat wel en wat niet is toegestaan onder de staatssteunregels. Dat kunnen meer adviseurs. De toegevoegde waarde van Nysingh is dat wij met onze praktijkervaring en uitgebreide kennis van de staatssteunpraktijk van de Europese Commissie (ook die ten aanzien van andere lidstaten) echt met u kunnen meedenken. Samen met u geven we transacties zo vorm dat er geen problemen met “Brussel” ontstaan.
Wij adviseren u graag over:
Om de benodigde toestemming voor een steunmaatregel te verkrijgen is het uitgangspunt dat staatssteun vooraf moet worden gemeld bij de Europese Commissie. Bij een zogenaamde groepsvrijstelling hoeft de Europese Commissie vooraf niet om toestemming te worden gevraagd. Wij kijken altijd of de steun zo kan worden vormgeven dat een beroep op een groepsvrijstelling mogelijk is.
Vanwege de te bereiken beleidsdoelstellingen kan de steun niet altijd zo worden geconstrueerd dat deze voldoet aan de criteria van de Algemene Groepsvrijstelllingsverordening (AGVV). In dat geval moet de steun gemeld worden. Ook dan adviseren wij u bij de vormgeving van de steunmaatregel, zodat de kans groot is dat de Commissie de steun goedkeurt. Wij stellen de melding voor u op en onderhouden het contact met de Europese Commissie en de contactpersonen bij het ministerie van BZK of andere ministeries.
Bij Nysingh werken de advocaten staatssteun en grondverwerving (onteigening en gedoogplichten) regelmatig samen om overheden te adviseren over staatssteun bij grote verwervingsopgaven. Daarbij toetsen we onder meer of de beoogde onteigeningsschadeloosstelling of tegemoetkoming vanwege nadeelcompensatie past binnen de kaders van het omgevingsrecht en het Europese recht.
Als een onderneming een zogenaamde “dienst van algemeen economisch belang” (DAEB) aanbiedt en daarvoor een compensatie ontvangt, wordt, als aan bepaalde voorwaarden is voldaan, die compensatie niet gezien als staatssteun. Aan de formulering van een dienst van algemeen economisch belang en de wijze waarop de compensatie wordt ingericht, zitten echter nogal wat haken en ogen. Wij kunnen u ook op dit gebied adviseren.
Ook als de Europese Commissie een onderzoek instelt naar onrechtmatige steun (al dan niet naar aanleiding van een klacht) kunnen wij u bijstaan. Wij staan diverse partijen bij in het kader van Commissie-onderzoeken naar steun. Tevens hebben wij ervaring met procedures bij de civiele rechter over de terugvordering van staatssteun.
Heeft u vragen over staatssteun? Ons team van experts helpt u graag verder. Neem contact met ons op voor meer informatie en persoonlijk advies.
De meest gestelde vragen uitgewerkt in een Q&A
Aanwezigheid van staatssteun in een overeenkomst, kan leiden tot nietigheid koopovereenkomst.
Looptijd Wet Markt en Overheid verlengd met twee jaar.