In onze praktijk zijn wij als advocaten ICT recht regelmatig betrokken bij geschillen over mislukte ICT-projecten. Vaak verwijzen leverancier en afnemer naar elkaar voor wat betreft de schuldvraag.

Aan ons wordt dan de vraag gesteld om te beoordelen wie er juridisch gezien tot welk bedrag aansprakelijk is voor de financiƫle gevolgen van het mislukken van het ICT-project.

 

Contract als basis

Voor een belangrijk deel is het antwoord op die vraag te vinden in de voor het project gesloten contracten en de daarbij behorende algemene voorwaarden. Daarin zijn zaken geregeld als beperkingen van aansprakelijkheid, klacht-/vervaltermijnen, inspannings- en resultaatsverbintenissen en garanties.

In veel ICT-geschillen speelt echter ook de vraag wat de afnemer van de leverancier mocht verwachten (welke verbintenis de leverancier op zich heeft genomen) en of de leverancier daarin tekort is geschoten een belangrijke rol (maw. wat is de zorgplicht van de ICT leverancier).

In het contract is vaak wel beschreven welke functionaliteit of welk product er moet worden geleverd. Welk niveau er van de leverancier er op welk punt van de dienstverlening mag worden verwacht is echter vaak niet beschreven.

De wet

De wet geeft in ieder geval geen antwoord op deze vraag. Veel overeenkomsten die zien op ICT-projecten kwalificeren als een overeenkomst van opdracht als bedoeld in artikel 7:400 BW e.v. In de wet staat over deze overeenkomst echter niet meer dan dat de opdrachtnemer bij zijn werkzaamheden de zorg van een goed opdrachtnemer in acht moet nemen (artikel 7:401 BW), tijdig verleende en verantwoorde aanwijzingen moet opvolgen (artikel 7:402 BW) en dat hij verantwoording moet afleggen over de uitvoering van de opdracht (artikel 7:403 BW). Dat is weinig concreet.

Jurisprudentie

Wat er verwacht mag worden van de ICT-leverancier wordt in de jurisprudentie concreter gemaakt. In de jurisprudentie is namelijk veelvuldig geoordeeld dat er in specifieke gevallen een bijzondere zorgplicht kan rusten op de (professionele) ICT-leverancier. Hier kan met name sprake van zijn in situaties waarin een ICT-leverancier (als opdrachtnemer) bepaalde ICT-diensten levert aan een partij zonder (aantoonbare) kennis van ICT (als opdrachtgever).

Blogserie

Deze bijzondere zorgplicht van de ICT-leverancier is ingevuld/ingekleurd door jurisprudentie en werkt door in verschillende onderwerpen die aan bod kunnen komen in het kader van (de uitvoering van) ICT-overeenkomsten.

 

In onderstaande blogs wordt ingegaan op een aantal voor ICT-contracten relevante terreinen waarin de rechter heeft geoordeeld over het aanwezig zijn of juist ontbreken van een bijzondere zorgplicht voor de ICT-leverancier:

Back-up en migratie

Ransomware en aansprakelijkheid

Opzegging voor tariefsverhoging