Klachten en claims in het onderwijs

Onderwijsinstellingen krijgen steeds vaker te maken met klachten, bezwaren en beroepsprocedures van leerlingen, studenten of ouders. Hetzelfde geldt voor samenwerkingsverbanden en leerplichtambtenaren. Zulke kwesties raken niet alleen aan juridische verantwoordelijkheden, maar ook aan reputatie, vertrouwen en zorgvuldigheid. De advocaten onderwijsrecht van Nysingh ondersteunen scholen, samenwerkingsverbanden en gemeenten bij een correcte en strategische afhandeling van klachten en geschillen.

Wordt u geconfronteerd met een (dreigende) klacht of claim? Wij staan u graag bij.

Jasper Scholtens

Advocaat

Juridische begeleiding bij klachten en geschillen in het onderwijs

Klachten in het onderwijs kunnen betrekking hebben op uiteenlopende onderwerpen: van toelating, verwijdering en begeleiding tot omgangsvormen, resultaten of beslissingen van examencommissies. Ook incidenten, studievertraging of vermeend onrechtmatig handelen kunnen leiden tot schadeclaims of reputatieschade.

 

Onze advocaten helpen onderwijsinstellingen om binnen de wettelijke kaders en interne regelingen zorgvuldig te handelen. Wij adviseren over de opzet, uitvoering en naleving van klachtprocedures en ondersteunen bij communicatie met leerlingen, studenten en ouders. Ook helpen wij u bij de voorbereiding van dossiers, het opstellen van verweerschriften en de vertegenwoordiging tijdens hoorzittingen bij klachtencommissies en geschillencommissies.

Bezwaar- en beroepsprocedures

Wanneer een besluit van een onderwijsinstelling wordt aangevochten, kan dat leiden tot bezwaar- of beroepsprocedures. Denk aan besluiten over toelating, verwijdering, examens of bekostiging. Onze advocaten begeleiden instellingen bij alle fasen van deze trajecten: van het opstellen van een juridisch houdbare motivering tot het voeren van procedures bij bezwaaradviescommissies, commissies van beroep voor de examens of de bestuursrechter.

 

Wij zorgen dat uw besluiten goed onderbouwd zijn, zodat ze standhouden bij toetsing en u de regie behoudt in het proces.

Voorkomen van klachten en geschillen

Een belangrijk onderdeel van onze dienstverlening is preventie. Door het opstellen of actualiseren van beleid, reglementen en communicatieprotocollen helpt Nysingh onderwijsinstellingen om klachten en geschillen te voorkomen. Wij adviseren onder meer over:

  • De inrichting van een transparante en zorgvuldige klachtenregeling;
  • Interne communicatie en hoor- en wederhoor;
  • De rol van vertrouwenspersonen en klachtenfunctionarissen;
  • Beoordeling en besluitvorming bij gevoelige dossiers.

Zo ondersteunen wij u niet alleen bij juridische procedures, maar ook bij het versterken van governance, beleid en vertrouwen binnen de organisatie.

Wat wij doen in het onderwijsrecht

Meer informatie

Multidisciplinaire aanpak

De advocaten onderwijsrecht van Nysingh werken nauw samen met specialisten op het gebied van arbeidsrecht, bestuursrecht en aansprakelijkheidsrecht. Daardoor kunnen wij elk vraagstuk integraal benaderen of het nu gaat om een individueel geschil, een bestuurlijke kwestie of een beleidsaanpassing. Onze aanpak combineert juridische zorgvuldigheid met bestuurlijke sensitiviteit: wij begrijpen de context van het onderwijs en weten hoe belangrijk rust, duidelijkheid en proportionaliteit zijn bij elke stap.

Neem contact met ons op

Wilt u meer weten over hoe uw instelling klachtenprocedures zorgvuldig en effectief kan inrichten? Of wordt u geconfronteerd met een klacht, bezwaar of beroep? Neem contact op met onze advocaten onderwijsrecht voor strategisch en praktisch advies dat past bij uw onderwijspraktijk.

 

 

Onze specialisten

Henry van Essen

Advocaat

Tessa Raateland

Juridisch medewerker

Jasper Scholtens

Advocaat
Sluiten
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors