Functionele scheiding van bestuur en intern toezicht
Is er bij schoolbesturen wel voldoende controle en evenwicht bij een functionele scheiding van bestuur en intern toezicht. Onafhankelijkheid van intern toezicht kan beter.
Is er bij schoolbesturen wel voldoende controle en evenwicht bij een functionele scheiding van bestuur en intern toezicht. Onafhankelijkheid van intern toezicht kan beter.
Wetsvoorstel bestuur en toezicht rechtspersonen aangenomen.
Het wetsvoorstel bestuur en toezicht rechtspersonen is op 28 januari 2020 aangenomen door de Tweede Kamer met de volgende twee belangrijke wijzigingen bij amendement:
De afgelopen jaren waren er diverse schandalen in het nieuws over rechtspersonen uit de semipublieke sector.
Wie een onderwijsinstelling bestuurt, bestuurt een wereld op zich. Een flinke uitdaging voor het college van bestuur, maar zeker ook voor de raad van toezicht. Want hoe geef je als raad van toezicht een goede invulling aan je interne toezichtstaak, z
Governance in de zorg: ontdek de belangrijke aspecten van goed bestuur en de samenwerking met toezichthoudende organen.
Het is lange tijd stil gebleven rondom het wetsvoorstel bestuur en toezicht rechtspersonen dat op 8 juni 2016 werd ingediend bij de Tweede Kamer. Veel zorginstellingen hebben de stichting als rechtsvorm en dus zou met de nieuwe wet het algemene wette
Met de invoering van de Flex BV heeft de uitkeringstest haar intrede gedaan voor (winst)uitkeringen. De uitkeringstest houdt in dat het bestuur van een BV een besluit tot (winst)uitkering dient goed te keuren. Bovendien geldt voor woningcorporaties o
Onze advocaten hebben ruime ervaring met toezicht en handhaving binnen de zorgsector. Wij adviseren zorginstellingen over hun rechten en plichten bij onderzoeken van toezichthouders en bieden juridische bijstand bij handhavingsprocedures.
Afhankelijk van het soort zorg dat u levert en de omvang van uw organisatie, krijgt u te maken met een uitgebreid stelsel van wetten, besluiten en beleidsregels. Dit varieert van algemene wetgeving tot sector- of situatiespecifieke voorschriften.
Op 14 december 2022 heeft de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State (hierna: de Afdeling) een uitspraak gedaan naar aanleiding van een door het dagelijks bestuur van het Waterschap Limburg afgewezen handhavingsverzoek.
In het KB Onteigeningsplan Harselaar van 23 augustus 2016 (nr. 2016001393) speelt onder meer de vraag of eerdere overeenkomsten met de gemeente aan onteigening in de weg staan. Reclamanten beroepen zich enerzijds op een in de overeenkomst gegeven gar
Op 1 juli 2021 zal de wijziging van het Besluit openbaarmaking toezicht- en uitvoeringsgegevens Gezondheidswet en Jeugdwet (hierna: Besluit Openbaarmaking) in werking treden. De belangrijkste wijziging ziet op het openbaar maken van toezichtgegevens
Een belangrijk onderdeel van de WBTR is de ingrijpend gewijzigde ontslagbescherming voor stichtingsbestuurders.
Per 1 juli 2021 treedt de zgn. Wet Bestuur en Toezicht Rechtspersonen in werking.
Een verbetering voor uw positie als schuldeiser? Op 16 februari 2023 heeft de Tweede Kamer de “Tijdelijke Wet Transparantie Turboliquidatie” aangenomen.
Begin vorig jaar informeerde Nysingh u dat de Tweede Kamer het voorstel voor de Wet Bestuur en Toezicht Rechtspersonen (de “WTBR”) had aangenomen.
Op 28 januari 2020 is het Wetsvoorstel bestuur en toezicht rechtspersonen aangenomen door de Tweede Kamer. Belangrijk onderdeel van dit wetsvoorstel is het vervallen van de preventieve ontslagbescherming van stichtingsbestuurders. Vooral voor de zorg
De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) heeft besloten haar toezicht op de gemeente Eindhoven te intensiveren vanwege signalen dat de gemeente niet voldeed aan haar verplichtingen omtrent de bescherming van persoonsgegevens. Welke problemen spelen bij de
Vorig jaar deed de onderwijsinspectie onderzoek naar de vraag of er bij schoolbesturen wel voldoende controle en evenwicht is bij een functionele scheiding van bestuur en intern toezicht. Dit resulteerde in het rapport ‘Functionele scheiding va
Is een bestuurder die aantreedt nadat de termijn voor het deponeren van de jaarrekening is verstreken aansprakelijk voor het tekort in het faillissement?
Update 30 maart 2020 Veel van onze overheidscliënten willen gedurende de Corona-uitbraak zoveel mogelijk doorgaan met het primaire proces. Dat juichen wij van harte toe. Om de focus op het primaire proces te kunnen houden, delen wij daarom graag met